Milyen a jó biztosítási ügynök?
A válasz a nézőpont függvénye, mert nem mindegy, hogy ezt a kérdést a biztosítási ügynök főnökének, az ügyfeleknek, vagy magának a biztosítási ügynöknek tesszük fel. A biztosítások világában sok érdekelt van, hiszen számtalan biztosító társaság és független biztosítási alkusz iroda működik, melyeknek sok “ügynök” dolgozik, hogy a szolgáltatásokat, biztosítási csomagokat értékesítsenek.
A biztosítási ügynökök száma rohamosan növekedett az elmúlt években, mivel a válság, a munkanélküliség miatt sokan az ügynöki munkában látták a kiutat, és nemcsak a megélhetést, de a meggazdagodást is remélték ettől a munkától. Azonban a jó biztosítási ügynök alapvető ismérve nem a magas jutalék utáni vágy. Természetesen nem lenne hiteles az ember, ha nem áhítozna minél jobb életszínvonalra és ennek érdekében jó fizetésre, de ennél több kell ahhoz, hogy valaki jó lehessen a biztosításkötések terén.
Ha a biztosítási ügynököt alkalmazók szempontjából nézzük, ki is számít jónak, természetesen az, aki a lehető legtöbb olyan biztosítást köti meg, amely nemcsak nagy összegű, de a biztosítottak folyamatosan fizetik is utána a díjakat. A biztosító társaságoknak, alkusz irodáknak akkor van igazi bevétele, és az ügynöknek is akkor biztosított a jutaléka, ha nem rövid élettartamú biztosításokat köt. Ahhoz azonban, hogy ez megtörténhessen, a biztosítási ügynöknek képesnek kell lennie arra, hogy felmérje az ügyfél igényét, és személyre szabott, megoldás-orientált terméket ajánljon. Emellett külön figyelmet kell arra is fordítania, hogy milyen díjfizetés mellett tartható fent a biztosítás, úgy, hogy a biztosítási kockázat bekövetkeztekor a biztosított személy ne járjon pórul.
Ha az ügyfél szemszögéből nézzük a kérdést, hogy ki is számít jó biztosítási ügynöknek, talán a legkézenfekvőbb válasz, hogy aki nem zaklatja, nem akarja rátukmálni a számára egyáltalán nem fontos biztosítási csomagot. Másodsorban pedig az, aki elérhető, ha tényleg szükség van valamilyen biztosítás megkötésre, és megvan a megfelelő tudás háttere ahhoz, hogy olyan szerződés megkötésére kerüljön sor, amellyel az ügyfél tényleg jól jár. A jó biztosítás ügynök megismerszik arról, hogy empatikus, meghallgatja az ügyfelet, és tud úgy kérdezni, hogy abból kitűnjön, tényleg az ügyfél érdekeit tartja szem előtt.
Sajnos a kényszer szülte biztosítási ügynökök saját maguknak és másoknak is kárt okoznak. Sokszor hallani, hogy milyen csúnyán belebukott valaki abba, hogy biztosítási munkába kezdett. Ennek oka egyrészt, hogy a rendszer sem működik tisztán. A törvény idei évben már elindult azon az úton, hogy a piramis jellegtől megszabadítsa a biztosítási szerződésekkel foglalkozók rendszerét. Ugyanakkor az sem jó, hogy boldog-boldogtalan ember belekezdhet ebbe a munkába, mintha csak “kofáskodásról” lenne szó, pedig itt hosszú évekre, évtizedekre szóló elköteleződésre kötnek szerződést a felek. A megfelelő tudás, az értékesítéshez szükséges ismeretek, készségek hiánya pedig végzetes helyzetbe sodort már sok-sok embert.
A sor végén pedig még egy fontos aspektusa a biztosítási ügynöki munkának, mely miatt megfontolandó, hogy belekezd-e valaki. A direkt marketing felerősödésével az emberek egyre kevésbé tolerálják, hogy személyesen, telefonon, levélben, sms-ben ajánlatokkal bombázzák őket, így behatolva az intim szférájukba. Ennek következményeként pedig sokszor a biztosítási ügynöknek meg kell élnie, hogy pár mondat után keresetlen formában, vagy akár már durva szavakkal küldik el melegebb éghajlatra, miközben ő csak a munkáját végzi.